SYSTÉM NEUSTÁLÉHO ZLEPŠOVÁNÍ
Centrum zlepšování systémově a cíleně na základě svých předchozích zkušeností nabízí spolupráci pro organizace, které chtějí obstát a dále růst v tvrdém konkurenčním poli současného trhu.
Centrum zlepšování nenabízí žádný způsob, který by společnosti pomohl rázem se zlepšit. Tyto zjednodušené pokusy stojí firmy mnoho peněz a jsou kontraproduktivní!
Systém Centra zlepšování je založen na těchto zásadních principech:
- Ve firmě je třeba vytvořit vlastní systém neustálého zlepšování. Jakmile dojde ve firmě ke zlepšení, okamžitě systém založí povinnost zlepšovat zlepšené.
- Systém neustálého zlepšování se především týká využívání odbornosti a způsobilosti všech pracovníků. Pracovníci jsou nenahraditelným zdrojem vědomostí a zkušeností tolik potřebných pro další zlepšování společnosti.
- Ve společnosti zároveň musí vzniknout systém evidence neustálého zlepšování. Úspěchy v tomto počínání jsou povzbuzením pro další pokračování. Vytvořme krátkodobá vítězství, která vedou krok za krokem k zvyšování hodnoty společnosti.
- Podmínkou pro neustálé zlepšování je spolupráce mezi managementem a podřízenými ve smyslu neustálého odborného dialogu. Problémy ať se řeší na pracovištích tam, kde vznikly, a s těmi, kdo jsou účastni, ne na neefektivních poradách.
- Nezbytné je také nastavit podmínky pro neustálé zlepšování v oblasti meziodvětvové spolupráce. Tvorba zisku, zvyšování produktivity práce, zvyšování kvality, rychlosti a pružnosti je úkolem všech odborných úseků, tyto klíčové úkoly nelze rozdělovat. Toto platí jak pro výrobní, tak i administrativní části podniku.
Pro koho je systém neustálého zlepšování? Je pro společnosti:
- které se rozhodly jít s dobou, a to cestou zlepšování, i přesto, že mají vynikající výsledky (protože vždy je co zlepšovat).
- které mají poslední dobou potíže a znají jejich příčiny. Anebo neznají, potom se v Centru zlepšování naučí, jak příčiny odhalit a následně odstranit.
- které stojí před otázkou, zda zlepšovat nebo inovovat svoji činnost.
V obecném povědomí je, že techniky pro zlepšování jsou vhodné pouze pro střední a velké firmy zaměřené na výrobu. My vám na základě zkušeností s našimi klienty dokážeme, že naše metody jsou účinné nejen ve výrobě, ale i ve sféře nevýrobní, jako jsou administrativní firmy, nemocnice, úřady, školy atd. I pro nejmenší firmy najdeme způsoby, jak zavést systém neustálého zlepšování. Jak je to možné? Klíčem je intenzivní práce s pracovníky podniku, jejich příprava na to, aby sami dovedli nacházet nedostatky a zlepšovat je.
Princip práce
„Přírodní princip celistvosti: „Celek je více než součet jeho částí.“ V managementu to znamená, že efekt harmonicky propojených dílčích částí firemního systému je vyšší než prostý součet jejich lokálních zlepšení.“
(Profesor Ing. Jan Truneček, CSc.)
Princip práce Centra zlepšování spočívá:
- v komplexnosti pohledů napříč celou společností,
- v maximálním zapojení pracovníků do procesu neustálého zlepšování,
- v maximální snaze předat vědomosti a zkušenosti dovnitř společnosti tak, aby proces neustálého zlepšování ve firmě pokračoval nadále a trvale v budoucnu již samostatně bez účasti externího vzdělávacího a poradenského partnera.
Jak se provádí komplexnost napříč celou společností?
Ke každé společnosti Centrum zlepšování přistupuje jako k živému organismu. Tak, jako lékař ošetřuje svého pacienta v cyklu, stejně tak Centrum zlepšování řídí systém neustálého zlepšování spolu s klientem podobně:
Jak se pracovníci zapojují do procesu neustálého zlepšování?
Pracovníci jsou vybíráni do jednotlivých školících aktivit průřezově napříč společností tak, aby již od začátku byl nastaven systém meziodvětvové spolupráce. Tím se u nich pěstuje odpovědnost za hodnoty celé společnosti.
Manažeři jsou vedeni, aby pracovali systémově ve dvou stejně důležitých oblastech:
- „rutina“ pro udržení současného výkonu firmy měřeného výsledky a zisky,
- „neustálé zlepšování“ pro zlepšování procesů a systémů.
Týmy jsou vybírány tak, aby v nich byli zastoupeni členové útvarů, které odpovídají za „klíčové faktory“ podniku.
Jak předat vědomosti a zkušenosti dovnitř společnosti tak, aby proces neustálého zlepšování pokračoval nadále a trvale samostatně i v budoucnosti firmy?
Nedílnou součástí působení Centra zlepšování ve firmě je závěrečné zpracování akčního plánu (krátkodobého a střednědobého). Ten obsahuje mimo jiné termíny plnění, termíny kontrol a odpovědnosti.
Komplexní vzdělávání
Co je to KOMPETENCE?
- Kompetence je způsobilost jedince vykonávat určitý druh práce.
- Kompetence = odbornost + tvrdé dovednosti + měkké dovednosti.
- Systém neustálého zlepšování podle Centra zlepšování vyžaduje posilovat v pracovnících společnosti tvrdé a měkké dovednosti rovnoměrně. V tom je konkurenční výhoda metody Centra zlepšování.
Pro trvalé zlepšování je nezbytné především v pracovnících (nejen u manažerů) posilovat tyto nástroje neustálého zlepšování:
TVRDÉ DOVEDNOSTI
- vizualizace,
- standardizace,
- řešení problémů,
- řízení toků,
- procesní řízení,
- management plýtvání,
- řízení kvality,
- …
MĚKKÉ DOVEDNOSTI
- týmová práce,
- efektivní porady,
- efektivní vyjednávání,
- motivace,
- firemní kultura,
- řízení času,
- leadership,
- …
Více témat naleznete v záložce seznam témat.
Desatero pro systém
- Odhodlání musí jít seshora, systém musí dostat trvalou pozornost od TOP managementu.
- Výsledky se dostavují postupně, ale zato neustále.
- Pro nastartování systému je třeba alokovat finanční prostředky. Po zavedení systému lze očekávat trvalé zlepšování bez výrazných nákladů.
- Před zahájením je třeba přesvědčit všechny pracovníky o nezbytnosti realizace systému a o podpoře vedení.
- Pro úspěšné neustálé zlepšování je nutné monitorovat průběh prací a vyzdvihovat krátká vítězství.
- Nekritizujeme chyby, kterých se účastníci dopustí, zejména při zavádění. Z chyb se poučujeme pro příště.
- Na začátku je důležité chválit sebemenší změnu k lepšímu, případně ji i jinak odměňovat. Teprve později rozlišujeme mezi „malými“ a „velkými“ úspěchy.
- Pohlížíme na problematiku vždy zásadně meziodvětvově. Všechny úspěchy a chyby jsou společné všem zúčastněným útvarům.
- Zásadní odpovědnost tkví na liniovém vedení (mistři, vedoucí oddělení v administrativě, atd). Vytvořit jim podmínky a současně kontrolovat jejich činnost v systému a hodnotit ji patří k základním podmínkám neustálého zlepšování.
- Průběh zavádění systému sledujeme podle akčního plánu a nezapomínáme na zpětnou vazbu.